Tuesday, September 16, 2008

Takziah & Takziah

Ya Allah Ya Tuhan Kami, ampunilah dosa kami, ampunilah dosa ibu-bapa kami, ampunilah dosa keluarga kami, berkatilah kehidupan kami didunia mahupun diakhirat


Takziah buat Wan Zakaria yang terlibat dlm kemalangan motosikal pd hari Jumaat (12 / 09 / 2008) lepas.


Dukacita dimaklumkan bahawa bonda kepada Sdr. Zailani (7/6) telah kembali ke rahmatullah pada 15 September 2008. Sehubungan itu ucapan takziah kepada Sdr. Zailani dan keluarga. Semoga roh Allahyarhamah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.

Al-Fatihah.

Thursday, September 11, 2008

Takziah

Dukacita dimaklum bahawa ayahanda kepada Sdr. Nizar telah kembali ke Rahmatullah pada 11 September 2008 (Khamis) di Pulau Pinang. Warga GAPi mengucapkan takziah kepada Sdr. Nizar dan keluarga. Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.

Al-Fatihah.

Tazkirah Ramadhan - Mlm 9

Salam semua.. dan selamat sejahtera.

Sejarah Rasulullah s.a.w

Peperangan Badar

Muqaddimah:

Setelah hijrahnya Rasulullah dari Makkah ke Madinah bersama-sama para sahabatnya dan diterima baik oleh orang-orang anshar, Islam telah berkembang, tersebar luas dan diterima oleh banyak kabilah-kabilah arab. Kekuatan dan ekonomi Madinah telah menjadi kukuh. Orang-orang arab Quraisy Makkah tidak senang hati dengan kemajuan ini.

Perang Badar merupakan perang pertama yang dilalui oleh umat Islam di Madinah. Ia merupakan isyarat betapa mulianya umat Islam yang berpegang teguh pada tali agama Allah. Kemenangan besar kaum muslimin tidak terletak pada jumlah tentara yang ikut serta tetapi terkandung dalam kekuatan iman yang tertanam disanubari mereka. Dengan Keyakinan mereka pada Allah yang sangat kukuh itu, Allah telah menurunkan bantuan ibarat air yang mengalir menuju lembah yang curam. Tidak ada sesiapa yang dapat menahan betapa besarnya pertolongan Allah terhadap umat yang senantiasa menjalankan perintahnya dan menjauhi larangannya.

Sejarah :

Serangan yang dilakukan oleh Abdullah Ibn Jahshin terhadap angkatan perdagangan kaum Quraisy pada bulan Rejab yang diharamkan berperang telah dianggap oleh mereka sebagai tamparan dan cabaran hebat kepada mereka. Kaum Quraisy merasakan kematian Al-Hadhrami seharusnya dibela dan memusnahkan semua pihak yang bersangkutan dengan pembunuhan itu. Rasulullah sememangnya menyedari pihak Quraisy pasti akan menuntut bela. Baginda telah membuat persediaan yang lebih awal.

Pada bulan Ramadhan tahun 2 Hijriah, Rasulullah bersama 313 orang tentera telah keluar dari Madinah untuk menyekat angkatan perdagangan kaum Quraisy yang pulang dari negeri Syria (Syam) dalam usaha mereka hendak melemahkan persiapan tentera Quraisy Makkah untuk menyerang Madinah.

Abu Sufyan yang mengetuai angkatan perdagangan tersebut telah menyedari tindakan Rasulullah itu lalu beliau telah menghantar utusannya yang bernama Dham Dham bin Amr Al-Ghifari meminta bantuan dari Makkah.

Di Makkah pula, 3 hari sebelum Dham Dham sampai, Atiqah Binte Abdul Muthalib telah bermimpi sesuatu yang sungguh menakutkan. Atiqah telah bermimpi melihat seorang musafir datang dengan mengendarai unta. Ia berdiri diatas tanah lapang. Kemudian, lelaki tersebut berteriak dengan suara yang amat kuat.

“Ketahuilah wahai keluarga Ghudar, berangkatlah kalian kepada tempat-tempat kematian kalian dalam masa 3 hari.”

Atiqah melihat manusia berkumpul dekat musafir tersebut kemudian ia masuk dalam masjid diikuti orang ramai dan berdiri ia diatas untanya didepan Ka’bah dan dilaungkan lagi perkataan yang sama. Lelaki itu kemudian berdiri dihadapan Abu Qais dan diulangi ucapannya buat kali ketiga. Musafir itu kemudian mengambil batu besar dan melemparkannya. Batu itu jatuh bergolek. Ketika batu itu tiba dibawah gunung, ia pecah berkeping-keping. Tidak sebuah rumah pun yang ada di Makkah terlepas dari dimasuki pecahan batu besar tersebut.

Mimpi Atiqah itu walaupun diminta supaya dirahsiakan, telah tersebar luas di Kota Makkah hingga kepengetahuan Abu Jahal. Tetapi Abu Jahal dengan sikap bongkak dan sombongnya tidak memperdulikan mimpi itu malah diperlecehkan olehnya.

Al-Abbas bin Abdul Muthalib, orang pertama yang mengetahui tentang mimpi Atiqah telah mendengar saudaranya di ejek oleh Abu Jahal. Beliau ingin mempertahankan saudaranya lalu keluar untuk mencari Abu jahal. Pada ketika beliau terjumpa Abu Jahal, Dham Dham, yaitu utusan dari Abu Sufyan telah sampai ke Makkah dengan membawa berita Abu Sufyan meminta bantuan. Ketika itu juga Makkah menjadi kecoh dengan berita ini. Ramai pembesar-pembesar Quraisy merasa marah dengan tindakan Muhammad. Mereka lalu mengumpulkan orang untuk keluar membantu Abu Sufyan. Tidak ada seorang lelaki pun yang ingin ketinggalan dalam peperangan ini. Ada diantara mereka yang tidak dapat ikut tetapi mengutus orang suruhan mereka untuk ikut serta.

Sebelum berlaku peperangan di Badar, Nabi Muhammad S.A.W telah mengutuskan Talhah Bin Ubaidullah dan Said bin Zaid untuk mengumpul maklumat tentang kabilah Abu Sufyan. Mereka mengumpulkan maklumat ynag perlu dan kembali ke Madinah untuk menyampaikan pada Rasul. Baginda bergerak bersama-sama para pengikutnya. Baginda menuju ke Badar tetapi terlebih dahulu Baginda mengutus Ali bin Abu Talib, Zubir bin Al-Awwam dan Saad Bin Abi Waqqas bersama beberapa orang lain ke Badar mengumpulkan maklumat terbaru tentang orang Quraisy serta musuh mereka. Maklumat yang diperolehi daripada dua orang budak lelaki yang telah mendedahkan tentang tempat persinggahan orang Quraisy. Apabila Rasulullah bertanya berapa ekor binatang yang disembelih untuk makanan mereka setiap hari, kanak-kanak itu menjawab 9 atau 10 eokr. Dengan kebijaksanaan Rasulullah, Beliau dapat mengagak jumlah tentera musuh ada 900 hingga 1000 orang tentera.

Dengan maklumat yang diperolehi itu, Rasulullah pada waktu itu merasa khawatir kalau-kalau nanti setelah kejadian tenteranya bertempur dengan tentera Quraisy lalu dari tenteranya ada yang mengundur diri. Nabi Muhammad S.A.W juga ingat bahwa asal mulanya berangkat dari madinah adalah hendak mengejar seperangkatan unta yang memuatkan perdagangan kaum Quraisy yang di ketuai oleh Abu Sufyan, sedangkan mereka telah lepas jalan ke Makkah. Rasulullah bimbang jika ada diantara tenteranya yang tidak suka bertempur dengan tentera Quraisy dan ada yang berperasaan

Angkatan Unta yang dikejar telah terlepas jalan. Pasukan tentera Quraisy begitu besar berlipat ganda. Alat perang Quraisy lebih lengkap dan mereka serba kekurangan.

Dengan kebijaksanaan sebagai seorang Nabi dan pesuruh Allah, maka Nabi Muhammad S.A.W mengadakan permusyawaratan bersama pahlawan-pahlawan tenteranya meminta pendapat mereka. Pada mulanya, mereka berkata bahwa mereka keluar hanya untuk perdagangan Quraisy dan bukan untuk berperang. Ketika itu Rasulullah amat merasa susah hati dan berubah wajahnya. Apabila Abu Bakar r.a melihat keadaan ini, lalu beliau berkata:

“Ya Rasulullah, lebih baik kita bertempur dengan musuh!”. Diikuti pula dengan Umar r.a. Kemudian seorang sahabat Miqdad Bin Al-Aswad lalu berdiri dan berkata :

“Ya Rasulullah, teruskanlah pada barang apa yang Allah telah perintahkan pada Tuan! Maka kita serta Tuan. Demi Allah, kita tidak akan berkata kepada Tuan seperti perkataan kaum Bani Israil kepada Nabi Musa pada zaman dahulu. “Pergilah engkau bersama Tuhanmu, maka berperanglah engkau berdua. Kita sesungguhnya akan duduk termenung saja.”. Akan tetapi berkata kita pada Tuan sekarang “Pergilah Tuan bersama Tuhan Tuan! Dan berperanglah Tuan bersama Tuhan Tuan. Kita sesungguhnya berserta Tuan dan Tuhan Tuan. Kita ikut berperang. Demi Allah, jikalau Tuan berjalan dengan kita sampai kedesa Barkul Ghamad, nescaya kita berjuang bersama Tuan daripada yang lainnya. Kita akan berperang dari sebelah kanan Tuan dan di antara hadapan Tuan dan belakang Tuan.

Ketika itu Rasulullah juga ingin kepastian dari kaum Anshar. Melihat keadaan itu, Sa’ad Bin Muaz lalu berdiri dan berkata dengan kata-kata yang memberi keyakinan pada Rasulullah sama seperti kaum Muhajirin. Di ikuti pula oleh suara-suara pahlawan yang lain.

Setelah mendengar kata-kata daripada sahabat dan tenteranya yang sungguh meyakinkan, bercahayalah muka Nabi seraya tertampak kegirangannya. Pada saat itu juga Allah menurunkan wahyunya yang tercatat di Surah Al-Anfal ayat 5-7 yang ertinya :

“Sebagai Tuhanmu(Muhammad) mengeluarkan akan kamu dari rumhamu yang benar. Dan bahawasanya sebahagian dari orang-orang yang beriman itu sungguh benci. Mereka membantah kamu dalam urusan kebenaran (berperang) sesudah terang-benderang, seolah-olah mereka digiring akan salah satu dari dua (golongan Al’Ier dan golongan An Nafier), bahawasanya ia bagimu, dan kamu mengharapkan yang tidak berkekuatan senjata adalah bagi kamu, dan Allah berkehendak akan menyatakan kebenaran dengan semua sabdanya, dan memutuskan kekalahan orang-orang yang tidak percaya”

(Al-Quran Surat Al-Anfal Ayat 5-7)

Setelah itu, nabi S.A.W lalu bersabda pada seluruh tenteranya:

“Berjalanlah kamu dan bergiranglah kerana sesungguhnya Allah telah memberi janji kepadaku salah satu daripada dua golongan (yaitu Al-Ier dan An-Nafier). Demi Allah, sungguh aku seakan-akan sekarang ini melihat tempat kebinasaan kaum Quraisy,”

Mendengar perintah Rasulullah S.A.W yang sedemikian itu, segenap kaum muslimin memulakan perjalanan dengan tulus ikhlas dan berangkatlah mereka menuju ketempat yang dituju oleh Nabi. Mereka selalu ta’at dan patuh kepada perintah Nabi dengan melupakan segala sesuatu yang menjadi kepentingan diri mereka sendiri.

Dipihak Quraisy pula ada beberapa kocar kacir yang terjadi sehingga beberapa kaum yang berjalan berpatah balik ke Makkah.

Rasulullah tidak henti-henti memanjatkan do’a kepada Allah memohon pertolongan. Untuk menebalkan iman tenteranya dan meneguhkan semangat barisannya, Rasulullah menghadapkan mukanya kepada sekelian tenteranya sambil memohon kepada Allah yang ertinya :

“Ya Allah! Hamba memohon kepada Engkau akan janji dan perjanjian Engkau. Ya Allah! Jika Engkau berkehendak (mengalahkan pada hamba), tidak akan Engkau disembah lagi.”

Diriwayatkan diwaktu itu, Nabi S.A.W berulang-ulang memohon kepada Allah sehingga Abu Bakar r.a yang senantiasa berada disisinya telah memegang selendang dan bahu Nabi sambil berkata bahwa Tuhan akan meluluskan padanya apa yang telah Allah janjikan.

Selanjutnya, sebagai kebiasaan bangsa Arab, sebelum berperang maka diantara pahlawan-pahlawannya lebih dulu harus bertanding dan beradu kekuatan dengan pahlawan musuh. Dipihak kaum Quraisy, 3 pahlawan yang keluar adalah 1. Utbah Bin Rabi’ah, 2. Syaibah Bin Rabi’ah dan 3. Walid Bin Utbah. Dan dari tentera Islam ialah 1. ‘Auf bin Al-Harits, 2. Mu’adz bin Harts dan 3. Abdullah bin Rawahah. Mereka bertiga adalah dari kaum Anshar. Tetapi kerana kesombongan kaum Quraisy yang merasakan bangsanya lebih baik, tidak mahu menerima kaum Anshar, malah meminta Rasulullah mengeluarkan 3 orang pahlawan dari kaum Quraisy sendiri. Maka Rasulullah mengeluarkan 1. Hamzah Bin Abdul Muthalib, 2. Ali Bin Abi Thalib dan 3. ‘Ubadah Bin Al-Harits. Mereka berenam beradu tenaga sehingga akhirnya tentera Quraisy jatuh ketiga-tiganya dan tentera Islam hanya ‘Ubaidah Bin Al-Harits yang syahid. Ini adalah petanda bahwa kaum Quraisy akan tewas.

Setelah itu pertempuran terus berlaku. Tentera Islam yang seramai 313 orang berlawan mati-matian untuk menewaskan tentera Quraisy. Rasulullah senantiasa mengamati gerak-geri tentera Islam. Dengan sebentar waktu, berpuluh-puluh tentera musyrikin menghembuskan nafasnya, melayang jiwanya meninggalkan badannya bergelimpangan diatas tanah bermandikan darah. Tentera Islam senantiasa menyebut “Esa! Esa! Esa!”.

Rasulullah pula tidak henti-henti memanjatkan do’a pada Allah memohon kemenangan tentera Islam. Ada seketika dengan tidak ada sebab apapun, Rasulullah telah jatuh dengan mendadak sebagai orang pengsan. Tubuhnya gementar dan kedinginan bagaikan orang ketakutan. Tetapi tidak berapa minit, Beliau bangun dengan tegak lalu bersabda kepada Abu Bakar r.a. yang senantiasa berada disisinya, yang ertinya :

“Gembiralah oleh mu hai Abu Bakar. Telah datang pertolongan dari Allah kepadamu. Ini Malaikat Jibril sampai memegang kendari kuda yang ia tuntun atas kedua gigi sarinya berdebu.”

Rasulullah memberi semangat kepada tenteranya dengan sabdanya yang membawa maksud dan jaminan bahwa tentera Islam yang turut serta diperang Badar dijamin masuk syurga. Mendengar ini, tentera Islam semakin berkobar-kobar semangatnya. Ramai pembesar-pembesar Quraisy yang terkorban dan pada akhirnya, mereka bubar dan melarikan diri. 70 orang kaum Quraisy terbunuh dan 70 yang lain tertawan. Manakala tentera Islam pula hanya 14 yang syahid (6 dari Muhajirin dan 8 dari Anshar). Tentera Islam mendapat kemenangan dari sebab keteguhan dan ketabahan hati mereka. Bangkai-bangkai tentera musyrikin dilempar dan dikuburkan didalam sebuah perigi/sumur di Badar.

Kemenangan ini disambut dengan riang gembira oleh orang yang tidak mengikut peperangan, yaitu kaum perempuan, kanak-kanak dan beberapa orang lelaki yang diberi tugas mengawal Madinah dalam masa pemergian tentera Islam ke Badar itu.

Di Madinah pula, Rasulullah memikirkan bagaimana cara yang patut dilakukan keatas orang tawanan perang. Rasulullah juga berpesan pada orang ramai supaya bersikap baik dan belas kasihan kepada orang tawanan. Sehingga ada kaum muslimin yang memberikan satu-satunya roti yang ada kepada orang tawanan. Sehingga orang tawanan merasa segan dengan kebaikan yang ditunjukkan. Rasulullah kemudian berbincang dengan orang Islam tentang nasib tawanan Badar. Ada yang menyatakan dibunuh saja kerana mereka telah engkar dengan Allah dan mengusir kaum Muhajirin dari Makkah. Ada pula yang lebih lembut hatinya dan disuruh lepaskan saja dengan harapan mudah-mudahan mereka akan insaf dan tertarik dengan Islam. Setelah lam berbincang, mereka akhirnya mengambil keputusan untuk melepaskan mereka dengan mengenakan tebusan sekadar yang sepatutnya mengikut keadaan masing-masing. Setinggi empat ribu dirham dan serendah satu ribu dirham. Bagi yang miskin tetapi ada pengetahuan membaca dan menulis dikehendaki supaya mengajar sepuluh orang kanak-kanak Islam. Mereka semua dibebaskan apabila tebusan telha dibayar atau kanak-kanak itu telah pandai.

Hikmah didalam peperangan Badar

Peperangan Badar ini amat besar ertinya bagi agama Islam. Andaikata tentera Islam kalah dalam peperangan ini maka tamatlah riwayat orang-orang Islam malah agama Islam itu sendiri. Kemenangan ini juga menguatkan lagi kedudukan Islam di Madinah dan menambahkan keyakinan bahwa mereka adalah pihak yang benar. Mereka telh mula disegani dan ditakuti oleh kabilah-kabilah Arab lain dan digeruni oleh orang Yahudi dan Munafiqin Madinah. Sebaliknya pengaruh orang Quraisy Makkah mula lemah dan merosot. Orang yang ditawan oleh tenters Islam pula, apabila mereka balike ke Makkah setelah dilepaskan telah menceritakan kepada sahabat-sahabat dan keluarga tentang kebaikan orang Islam. Cerita ini dengan tidak secar langsung telah member pertolongan yang besar kepada perkembangan agama Islam di Makkah. Mereka yang selalunya menerima layanan buruk dari orang Quraisy secara diam telha berhijrah ke Madinah dan memeluk agama Islam. Dengan ini tentera Islam bertambah dar masa ke masa. Perang Badar telah memperkuatkan lagi kepercayaan orang Islam kepada nabi Muhammad S.A.W. dan ajaran Islam. Mereka sanggup berkorban jiwa untuk kepentingan Baginda dan agama Islam

Kesimpulan

Pengajaran dari peperangan ini menunjukkan bahwa kaum Quraisy tidak bersatu padu. Ini terbukti apabila ada beberapa puak yang menarik diri sebelum perang terjadi. Dengan ini sebagai orang Islam kita harus bersatu demi untuk mencapai kemenangan.

Kaum Quraisy terlalu yakin yang mereka akan berjaya memusnahkan Islam yang memang sedikit dari jumlah tetapi tidak dari semangat. Mereka tidak dapat mengalah tentera Islam kerana semangat tentera Islam begitu kukuh kerana Rasulullah telah berjaya menjalin silaturrahim yang kuat sesama Islam. Nabi Muhammad S.A.W adalah pentabdir yang berkaliber dan pintar mengendalikan tektik peperangan. Orang Islam mempunyai pegangan iaitu berjaya didunia atau mati syahid.

terima kasih : http://www.comp.nus.edu.sg/~siti/personal/pergas/PerangBadar.htm

Wednesday, September 10, 2008

Tazkirah Ramadhan - Mlm 8

Salam semua.. dan salam sejahtera..

opppssss.. miss lagi mlm 7 sebab kena tunaikan tuntutan kerja..

Tazkirah Mlm 8 - Ustaz Shauki Bin Ismail

Rasulullah SAW bersabda - Wahai sahabatku, jikalau kamu melalui suatu tempat yg dr taman syurga, maka kamu ambillah manfaat daripadanya.

..dan sahabat bertanya - Apakah yg dimaksudkan dgn taman2 syurga itu ya Rasulullah.

Jawab Rasulullah SAW - Ia adalah satu majlis g mengingati aku (yakni Rasulullah SAW) dan Allah SWT - Majlis Ilmu

Mengapa mampu puasa tp tidak solat?..

kerana tiada kekuatan roh & tertewas dgn kekuatan nafsu. Fitrah manusia adalah mengiakan bahawa Allah SWT adalah Tuhan mereka

seterusnya ustaz menceritakan ttg bagaimana Rasulullah SAW membina kekuatan dalam menyampaikan ajaran Islam kepada penduduk di Mekah.

-selingan- kenapa memakai serban dgn menutup sebelah telinga? sunnah Nabi, sebagaimana yg diamalkan oleh tuan2 guru di Yaman

Tujuan Rasulullah SAW adalah untuk menampakkan fitrah manusia itu sendiri.

'Aam khuzun - tahun kesedihan, dimana Rasulullah kehilangan isteri Baginda, Sayyidatina Khadijah, dan juga bapa saudaranya, Abi Thalib.

untuk menghilangkan kesedihannya, Nabi Muhammad SAW berjalan ke Taif untuk berjumpa dengan kaum kerabat disana tetapi tidak diterima mereka, sehingga dibaling batu dan darah mengalir di pipi Baginda. Allah memerintahkan Jibril untuk turun ke bumi dan berkata Jibril kepada Nabi Muhammad utk meminta apa sahaja yang dihajati setelah menerima balasan yg tidak baik dari penduduk Taif, namun Nabi Muhammad mengangkat tangan sambil berdoa mengatakan bahawa mereka tidak mengetahui.

Begitulah +- bagaimana sabarnya Rasulullah dalam menyampaikan ajaran Islam. Itulah yang sepatutnya menjadi baja kepada umatnya utk menghayati seterusnya meningkatkan kedudukan roh masing2.


Jadi, kenapa mampu puasa tp tidak solat :

1. Roh atau fitrah tewas ditangan shahwat
2. Kurang mengunjungi majlis ilmu

diakhir tazkirah, ustaz menceritakan pengalaman beliau semasa berpuasa di Yaman. bagaimana ibadah yg dilakukan disana melebihi apa yg diamalkan di Malaysia, utk menunjukkan bahawa kita sentiasa mempunyai peluang utk memperbaiki amalan kita dari hari ke hari.

wassalam

Sunday, September 7, 2008

Tazkirah Ramadhan - Malam 6

Salam semua & selamat sejahtera

Tazkirah malam ini bermula dgn syair yang lebih kurang maksudnya :

"Maka berbahagia dan tenanglah akan kedua ibubapa yang anak mereka yang menghafal Al-Quran. Dipakaikan mereka mahkota yang dikurniakan Allah di akhirat nanti"

Rasulullah bersabda : 'AhlulQuran merupakan Ahli Allah dan mendapat tempat disisi-Nya'

Bagaimana Al-Quran sampai kepada kita?

Nuzul dr segi bahasanya bermaksud menetap di satu tpt / turun dr tempat yg tinggi

dr. segi teknikalnya penurunan AL-Quran dr langit kpd Rasul yang terakhir

Pendapat ulama' yang paling masyhur, penurunan Al-Quran melalui 2 peringkat :

1. Al-Quran turun dari Luhul Mahfuz ke langit dunia, Baitil Izzah & turun dalam 1 jumlah
2. Diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW dalam tempoh +-23 tahun secara berperingkat

Hikmahnya :

  • agar ayat yg diturunkan dpt memenuhi hajat & keperluan pd masa itu
  • utk menetapkan jiwa Nabi Muhammad SAW
  • mendidik masyarakat secara berperingkat
  • menunjukkan sumber Al-Quran itu adalah dr. Allah dan bukannya ciptaan manusia

Penceramah juga menceritakan tentang bagaimana proses penulisan Al-Quran itu bermula. Bagaimana ianya ditulis di zaman Rasulullah, di zaman Khalifah Abu Bakar dan diteruskan di zaman Khalifah Umar seterusnya di zaman Khalifah Uthman. Juga diceritakan bagaimana Al-Quran diberikan baris dan titik.

wallahu 'alam..

wassalam..

Abu Umamah r.a. berkata : "Rasulullah S.A.W telah menganjurkan supaya kami semua mempelajari Quran, setelah itu Rasulullah S.A.W memberitahu tentang kelebihan Quran.

Telah bersabda Rasulullah S.A.W :" Belajarlah kamu akan Quran, di akhirat nanti dia akan datang kepada ahli-ahlinya, yang mana di kala itu orang sangat memerlukannya." 

Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia bertanya, " Kenalkah kamu kepadaku?" Maka orang yang pernah membaca akan menjawab : "Siapakah kamu?" 

Maka berkata Quran : "Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung, dan juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku di waktu siang hari." 

Kemudian berkata orang yang pernah membaca Quran itu : "Adakah kamu Quran?" Lalu Quran mengakui orang yang pernah membaca mengadap Allah S.W.T. Lalu orang itu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kirinya, kemudian dia meletakkan mahkota di atas kepalanya. 

Pada kedua ayah dan ibunya pula, yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda, sehingga keduanya bertanya : "Dari manakah kami memperolehi ini semua, pada hal amal kami tidak sampai ini?" 

Lalu dijawab : "Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari Quran."

Saturday, September 6, 2008

Tazkirah Ramadhan - Malam 4 & 5

Salam semua.. selamat sejahtera juga..

kenapa pulak 4 & 5 sekali nih. Sebenarnya smalam ada tazkirah. tazkirah berjalan dgn lancar, penceramah menriwayatkan tentang istiqamah dlam beribadat, khususnya istiqamah dlm berpuasa.

ada 2, 3 hadith & penceritaan dari Quran seperti bagaimana Rasulullah menekankan kesederhanaan dalam ibadat yang mana selain dari puasa fardhu keatas umatnya, tiada puasa sunat  yang lebih dari puasa Nabi Daud AS, yakni berpuasa sehari dan berbuka pada hari berikutnya.

penceramah juga bercerita mengenai Ashabul Kahfi yang tetap beristiqamah dengan ajaran yg benar, cerita Ghulam yang hanya boleh dibunuh dengan raja perlu menyebut Dengan Nama Allah, Tuhan Ghulam.. dan Ashabul Khandaq..

lelain dr itu, masih ada dlm catatan kat PDA, tp semuanya dah bertindih2.. my mistake.. maaf.. tak boleh dibaca langsung..

well..

malam ni, tazkirah dimulakan dengan alunan qasidah dari Ustaz Amaluddin yang bermaksud (lebih kurang) Ramadhan datang bertemu dgn kita, Ramadhan juga senyum kearah kita, maka berbahagialah pd si hamba yang berebut untuk menghidupkannya..

Penceramah mengingatkan yang kita tidak perlu untuk berpuasa kerana rutin atau adat tahunan tetapi lebih kepada tuntutan dan kepatuhan kepada ajaran dan amalan Islam.

Puasa dr sudut fiqh terbahagi kepada 2, yakni wajib dan sunat.

Menurut tulisan Allahyarham Ustaz Sulaiman Endut, puasa wajib ada 4.

  1. Puasa dibulan Ramadhan
  2. Puasa Qadha'
  3. Puasa Nazar
  4. Puasa Kifarat
Puasa sunat pula adalah berperanan utk menampung serta memperbaiki puasa fardhu yang compang-camping. Ustaz Amaluddin juga mengingatkan semua tentang puasa 6 hari di bulan Syawal sebagai pelengkap utk puasa Ramadhan untuk mendapat pahala seperti setahun berpuasa.

Tazkirah bersambung dengan tingkatan puasa menurut Imam Al-Ghazali  dalam bukunya Ihya Ulumuddin. Puasa terbahagi kepada3 :

1. Puasa Orang Awam 

  • kebanyakannya hanyalah sekadar lapar dan dahaga
  • puasa yang tiada bernilai, dan semakin kasar, liar dan tamak dijiwa
  • dia tidak bertambah kpd Allah memalinkan bertambah jauhnya
  • Walia'uzubillahi min zalik sekiranya puasa kita berada di tahap ini
2. Puasa Orang Soleh

  • pancainderanya turut berpuasa
  • mudah2an Allah memberi pengampunan setelah kita selesai berpuasa
  • Imam Al-Ghazali membuat jilid khas dalam memperbincangkan Affatul lisan 
3. Puasa khawwaz / khusus bil khusus

  • hati & fikiran turut berpuasa
  • diharapkan mendapat puasa di tahap ini. Insya Allah
Akhirul kalaam, wassalam.. jumpa lg mlm esok..

Wednesday, September 3, 2008

Ramadhan 1429H - Tazkirah 3

Assalamualaikum & salam sejahtera..

Sebenarnya aku 'miss' berjemaah tarawih smlm..

mlm ni alhamdulillah.. Allah bagi kebenaran utk ke surau, bukan sebab adanya kelapangan, bukan sebab sihat tubuh badan.. kerana ada yg lebih lapang masanya dan lebih sihat tubuh badannya, tetapi tidak didorong utk ke sana..

begitulah lebih kurang mukaddimah tazkirah malam ni..

seterusnya, penceramah meriwayatkan tentang bagaimana Baginda Rasulullah saw menyambut Ramadhan.. bagaimana GEMBIRAnya Baginda setiap kali datangnya ramadhan, dengan doa memohon keberkatan seawal bulan rejab, keberkatan di bulan syaaban dan doa agar diberi peluang untuk dapat menghayati ramadhan sekali lagi pada tahun itu.

di sambung pula dgn bagaimana rukun iman sebagai input (biji benih), rukun islam sebagai proses (pokok) dan ihsan sabagai output dlm kehidupan kita sebagai seorang muslim.

dibulan ramadhan ini juga penceramah mengajak semua untuk tidak mengekang nafsu diri tetapi lebih kepada mendidik & memupuk nafsu agar mengikut kata fikiran waras selari dengan saranan agama islam utk lebih penghayatan kearah nikmatnya ramadhan

... mintak maaf, sekali lagi aku lupa nak bawa pen & kertas / PDA utk catatan.. Insyaallah, mlm esok aku cuba utk bawak PDA..

selesai solat sunat witir, tahlil dan more, tadarus diteruskan.. terbahagi kepada 3 kumpulan dan berjaya menghabiskan setakat separuh dari juzuk 7. (surah al-an'am)..

semoga ada lagi peluang sebegini esok.. wassalam

Tuesday, September 2, 2008

.. bak kata mr seksiteri, en roslan teh dangdut

Dah siap, nak distribute jer. <--- ni refer kpd jadual ronda september
Meeting khas tu kita adakan pada hari Sabtu malam yang akan datang ni (6-Sep). Jam 11 malam.
Program berbuka puasa, solat maghrib dan terawih MEGA GAPi pula pada 20-Sep. Details, bincang masa meeting.
More di surau Al-Furqan oleh GAPi, dua hari seperti biasa dan kalau tak silap pada 22-23 Sep.
Oleh itu, minta ahli-ahli yang mahukan saham dari More, sila panjangkan kepada bendahari atau sdr Ruzaini atau bawa "kepala agong" tu pada Sabtu malam nanti.

Fazryl, tolong smskan meeting.
Sekian, terima kasih.

Monday, September 1, 2008

Ramadhan 1429H - Tazkirah

Alhamdulillah.. Allah memanjangkan usia kita utk menikmati sekali lagi Ramadhan tahun ini. Seperti tahun2 yg sebelumnya, Surau Al-Furqan menjadi tumpuan penduduk sekitar Fasa 2 utk menunaikan Solat sunat tarawih.

Setelah selesai 4 rakaat satu tazkirah ringkas diadakan.

Isi kandungannya berkisar tentang :

  1. Makna syaitan dibelenggu - adalah kerana tiada ruang utk syaitan mencelah bilamana umat islam meningkatkan amalan mereka di bulan ramadhan
  2. Rahmah di sepuluh hari pertama berpuasa, maghfirah di sepuluh hari kedua, dan menjauhkan diri dari api neraka (+- cenggini laa.. sbb aku tak dpt perkataan sebelum minan naar tu).. maklumlaa duduk belakang, kat luar plak tu..) di sepuluh hari terakhir ramadhan.
  3. betapa pentingnya solat lima waktu sebagai panduan utk kehidupan seharian manusia
  4. Pentingnya solat jumaat sebagai panduan utk kehidupan seharian manusia
  5. Pentingnya Puasa sebagai panduan untuk kehidupan tahunan manusia
  6. Betapa haji menjadi panduan utk seluruh masa kehidupan manusia
Maaf sebab ringkas sgt, sebab, main ingat dlm kepala jee.. InsyaAllah hari2 seterusnya aku bwk pen & kertas utk mencatat...

Lepas tarawih & witir, adalaa jamuan more & disambung dengan tadarus al-quran.. sempatlaa membaca sahingga mukasurat 25 (mushaf uthmani).. dah masuk juzuk yg kedua pun..

segala yg baik dtg dari Allah, dan kekurangan itu sifat manusia yg macam aku ni laa...

wassalam.. jumpa lagi esok lusa.. sekiranya diizinkan Allah